Banki zdjęć royalty free, sprzedaż zdjęć

Współpraca z bankami zdjęć (agencjami microstock)

Jak działają banki zdjęć

Jak sprzdawać swoje zdjęcia w internecie?

Jak to wszystko funkcjonuje... otóż w Internecie istnieje kilka sławnych i jeszcze więcej mniej znanych banków zdjęć. We wszystkich tych bankach, zwanych także agencjami microstock fotografowie z całego świata próbują wypromować i sprzedać swoje zdjęcia na zasadach licencji royalty free (po ściągnięciu zdjęcia można je używać bez ograniczeń, w różnych projektach). Klientami tych banków są najczęściej agencje reklamowe, projektanci stron WWW, graficy, architekci, artyści, wydawcy... ludzie którzy potrzebują przeróżne zdjęcia do swoich projektów, ale całkiem po prostu nie mają czasu na bieganie z aparatem. Druga grupa klientów to dziennikarze, jakieś internetowe serwisy informacyjne, gazety, magazyny, które poszukują zdjęć dokumentalnych, nie muszą to być zawsze jakieś wydarzenia, czasami pisząc coś na temat Warszawy potrzebują po prostu panoramę miasta. Zwykle stali klienci banków wykupują roczne abonamenty, w ramach którego przysługuje im na przykład 10 zdjęć dziennie. Niestety (dla fotografów) w przypadku stałego abonamentu ceny zdjęć są niższe. Jest też wielu klientów, którzy akurat natrafili na nasze zdjęcie i kupią je pojedyńczo bez abonamentu, co zapewnia wyższą cenę za zdjęcie.

Fotograf otrzymuje prowizje od banków zdjęć

Bank zdjęc reprezentuje fotografów i zajmuje się udostępnianiem ich prac w internecie, czasami na różnych stronach, przez różne pośredniczące banki. Agencje microstock udostępniają serwery i pozwalają na wgrywanie zdjęć przez FTP i/lub formularz WWW. Fotograf ma obowiązek przygotować zdjęcia od strony technicznej (spełniać podstawowe wymogi banku), a także opisać fotografie, sklasyfikować je i przeznaczyć do sprzedaży po akceptacji przez recenzenta (kontrolera z banku zdjęć royalty free). Po akceptacji zdjęcia pojawiają się w banku i są gotowe do sprzedaży. Klienci wyszukują określone fotografie na podstawie słów kluczowych (opisanych przez fotografa) lub poprzez kategorie, na przykład 'architektura', 'modelki'. Po sprzedaży zdjęcia fotograf automatycznie otrzymuje informacje i prowizję, zwykle jest to 30%-50% wartości zdjęcia, choć są też stałe stawki niezależnie od wielkości zdjęcia. Istnieje kilka banków, które pozwalają fotografom samodzielnie ustalić ceny lub przedziały cenowe. Gdy uzbieramy minimalną sumę wypłaty, wówczas otrzymujemy przelew na konto PayPal lub czek, który realizujemy w banku.

Dobry bank zdjęć dysponuje tysiącami stałych klientów z całego Świata

Bank zdjęć dba o stronę merytoryczno-prawną, podpisuje w imieniu fotografa umowę z kupującym, pilnuje, aby zdjęcia modelek/modeli posiadały ich zgody (model release), a także chroni prawa autorskie fotografów. Banki royalty free unikają też zdjęć kontrowersyjnych, osób bez wymaganej zgody do wizerunku czy danego obiektu chronionego prawami autorskimi.

Tak w skrócie funkcjonują banki royalty free. Zastanawiacie się pewnie, czy nie lepiej otworzyć własny bank? Własną stronę WWW i zarabiać zamiast 30 centów na przykład 30 złotych? Po pierwsze - nie tak łatwo wypromować własny, mały bank w Internecie, gdzie istnieją banki o wieloletniej tradycji, zrzeszające setki tysiący forografów i oferujące miliony fotografii. Po drugie - sławna agencja reklamowa, czy jakiś projektant stron WWW nie będzie zawracał sobie głowy kupowaniem zdjęć z nieznanego źródła, co z umową, co z prawami autorskimi, co z płatnością? Warto podjąć współpracę z agencjami microstock, bo tylko one profesjonalnie zajmą się sprzedażą naszych prac.

Prezentuję poniżej prosty schemat, który wyjaśnia działanie banków zdjęć:
 
Jak działają banki zdjęć - schemat